söndag 8 april 2012

Vårsnurr

Under en veckas tid har snön vräkt ner nästan varje natt, och allt som hunnit smälta fram under den exceptionellt fina mars ligger nu övertäckt igen. På dagarna klarar solen visserligen av att få undan det värsta men nätterna fyller på med både sträng köld och snö. Och då tänker jag nog att jag måste vara fullkomligt galen som försöker ha en trädgårdshobby i de här trakterna! Det skulle vara mer än rimligt att ge upp och börja med frimärkssamling eller nåt annat i den stilen i stället.

Nästan 20 cm nysnö på långfredag 2012 /Vincent

Vacker nysnö i plommonträdet men tyvärr två månader för sent! / Vincent
 Men så skiner den då, den där solen. På terrassen, som torkar upp igen och igen. Och på bärbuskarna - de där som jag hann fixa till inför säsongen innan det blev asväder. Och på köksträdgården. Så då står jag igen, med måttband och karta, och ritar upp sommarens kryddrutor i snön. För nån nytta kan man ju ändå ha av eländet medan det ligger där.

Genast solen orkat smälta bort det mesta fortsätter planerandet av köksträdgården! /Vincent
 Och så går jag in och planterar om några lejongap, sprejar svampmedel på ynkliga Bloody Butcher*, pincerar lavendel och rosmarin, ruskar om blommande Arvento, pratar med lyckliga penséer, vattnar sålådan med persilja, grekisk oregano, mejram, salvia och låga blåklintar... precis som om det faktiskt skulle bli en trädgårdssäsong igen.

Planerandet är i full gång också inomhus /Vincent
Det blir lite nya rutiner i köksträdgården i år! /Vincent
 Jag måste vara ungefär lika snurrig som koltrasten som sjunger i -15 grader och som blåmesen som inrett en holk i flera veckor redan!

/ Anna-Maria

*) Bloody Butcher-tomaterna såg länge friska ut men nu har de också drabbats av samma luddiga svampkuddar som Balkonzauber och Pendulina Red. Både de Balkonzauber som jag gav en ny chans och Pendulina verkar ändå må bättre nu, efter två sprejningar och omplantering. Så jag har hopp om att det ska bli bra med Bloody Butcher också. Men jag städade faktiskt bort alla krukväxter på vinden så att de åtminstone inte längre ska sprida sin samlade livstids bobbor till mina vårplanteringar. Man får se över sina prioriteringar ibland. Och i vårsnurret är det tomaterna som väger tyngst!

10 kommentarer:

Petra sa...

Du får absolut inte ge upp, nu när jag ska börja med odling på allvar!

Anna-Maria sa...

Hmmmmm... Jag antar att det inte just nu är läge att berätta hur det kändes den sommaren då jag för första gången i mitt liv (1996) provade på att *inte* odla för vinterns behov? ;) Men, det tycks vara svårare att lägga av helt än vad jag trodde när det snöade som värst... Har bl.a. planterat om 30 låga blåklintar och bränt mig allvarligt på brännässlor idag när jag röjde under vresrosen...:D

Trädgården på Höjden... sa...

Men det är väl precis detta som karakteriserar en riktig trädgårdsfantast;att man kan se bortom snön och ha den underbara våren och sommaren på näthinnan då allt spirar och gror. de dagarna kommer - snart :-)

Hälsar Åsa

Bente Antonsen sa...

Snø er ikke det verste som kan skje om våren. Den isolerer og mange planter klarer seg fint under snøen. Kulde uten snø er verre. Våren kommer nok til både deg og meg om ikke så lenge. Hilsen fra 69 grader nord hvor vi har snørekord. 110cm!

Gela sa...

Hej hittade hit nyss, vilken fin blogg har läst och läst nu ska jag flytta mina penseér kallare. Skall såklart bli följare här som gammal österbottning som jag är. Lägger till dig bland mina utrikiska bloggar så jag snart hittar hit igen. Ha en fin fin vecka/Gela

Trädgård63N sa...

Tack för kommentarerna! :) Nej, snö är väl inte det värsta men snön är det synliga beviset på att klimatet är alldeles för kallt för att vara trevligt... Men jag ska tänka många tacksamma tankar över att vi faktiskt har helt bara områden nu igen - väldigt långt från 110 cm!!

Roligt med fler som hittar hit!
/Anna-Maria

Stina sa...

Hej Anna-Maria o Vincent!
Visst funderar man vad man håller på med när man går på skaren över trädgården undrar kommer 50 cm snön försvinna:/ Lika fascinerad blir jag över hur snabbt våren kommer, vi har oftast snöfritt i början av maj och det är inte ens en månad dit:)
Jag ser ni har många spännande sådder inne som ger hopp om att trädgårdssäsongen är riktigt nära, eller som sagt redan börjat:)
Ha det gott/Stina

Gunilla sa...

Hej,
Vilken trevlig blogg ni har.
Och så otroligt duktiga på att rita upp och skissa för vårens sådder. Fantastiskt vilken energi ni har.
Många spännande sorter har ni också som skall frösås.
Jag tog nog ut våren lite i förskott för jag hade hoppats att snön skulle försvinna snabbt. Men riktigt bakslag i vädret har vi haft.
Idag så är det grått och snöblandat regn.

Lycka till med sådderna

Ha en bra dag
Gunilla

Trädgård63N sa...

Ja, valborg brukar vara ett pålitligt landmärke - då har isarna gått och tjälen har krupit ur marken, åtminstone i kökslandet.
Ha det gott!
/Anna-Maria

Trädgård63N sa...

Tack! :) Vi brukar också ta ut våren i förskott, de år då man får chansen till det. Men man borde förstås bara lyssna på min pappa - han säger alltid att det inte är nån idé att ta fram sommardäcken till bilen före 15.4. Och, tyvärr, han har i allmänhet rätt... det blir alltid bakslag. Nu hoppas vi bara att det går fort över!
Ha det bra!
/Anna-Maria