lördag 14 april 2012

Instängd

Ja, vi är sannerligen instängda. Efter en hyfsad vecka öser snön ner igen så man har inte en tanke på att gå ut över huvud taget. Tydligen måste vi betala tusenfalt i april för de vackra dagarna i mars... Trist i kubik, för jag hade velat plantera ut penséerna idag! De börjar vara stora och fina, lådan de ska bo i verkar ha tinat upp och penséer tål ju en del frost så jag hade sett fram emot att få börja på med utplanteringarna. Men nix.

Snöstorm i april ar inte kul. /V.
I stället har jag sått fler frön här inne. Fyra sorter tagetes och två sorter mynta - de sista frösådderna för i år. Och med tanke på hur det ser ut utomhus är jag verkligen glad att jag lyckats hålla mig så här länge och inte sådde fröna när jag hade mest lust att göra det, i början av mars. Med den här takten tar det länge innan penséerna kan planteras ut, och vi skulle drunkna totalt i plantor om alla befann sig i samma tillväxtskede samtidigt. Nu hoppas jag - fortfarande - att det ska gå att plantera ut penséerna innan taggisarna blir så stora att de behöver utrymmet i gårdsstugan.

Nysådd av tagetes bådar gott. /V.
Jag hoppas också att tomater och timjan ska skärpa till sig. Aldrig förr har det varit så mycket strul med just tomat- och timjanplantor! Tomaterna har svampkuddar, rullar sina blad och turas om att se allmänt trötta ut. Visst blommar de, t.o.m. så att en del redan fått kart, men riktigt glada är de inte. Och timjanplantorna växer sig så fina, bara för att sedan vissna ner. Man får vara glad för varenda enstaka överlevare. Jag blir inte klok på det hela - tidigare år har i synnerhet timjan varit omutligt pålitlig! Kanske de också känner sig för instängda?

Tomaterna har kart redan! /V.
Trött timjan :-(
Idag hade vi förresten besök av dagstidningen som synbarligen fått ett tips i och med de lysrör som strålar ut genom våra fönster... Det var roligt att presentera hela härligheten även om det minsann inte kunde bli fråga om någon skön grönska på utsidan av huset i det här vädret. En dag som den här lever vi på instängt hopp. Men det är väl ett hopp, det också.

/Anna-Maria

Mediadrevet går på 63°N!
Blir skoj att se vad det blev reportaget! /V.


10 kommentarer:

Familjen Autio sa...

Men vad roligt, det ska bli spännande att läsa!

Trädgård63N sa...

Jo, sannerligen... Vi babblade alla tre i munnen på varann så jag tyckte nästan lite synd om skribenten emellanåt. :D
/A-M

Trädgården på Höjden... sa...

Fy vad tråkigt med all snön. Jag fryser riktigt när jag ser översta bilden (en riktig toppenbild - men isande kall;-))
Så kul med reportaget.
Hoppas nu snön smälter snart och håller sig borta länge, länge, länge...

Hälsar Åsa

Trädgård63N sa...

Ja, visst är det tråkigt! Tyvärr vräker det fortfarande ner, så det här årets april tycks nog vara den värsta någonsin (lika hemsk som mars var fin). Jag antar att vi får vänta tills valborg innan det ger mer sig...
/Anna-Maria

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Usch o bu för mera snö. Men kul med intresserat besök. :)
Må så gott!

Hans sa...

Kul att läsa att ert odlande drar till sig intresse från tidningen.
Trist med snö, de kalla nätterna gör att snön smälter sakta här där vi bor.

Anna-Maria sa...

Tack tack!
Kalla nätter och bara mer snö på kommande är ett riktigt gissel i år. Så här illa har det inte varit tidigare på hela den tid som vi bott i vårt hus!
Vi hoppas envist på bättre tider... ;)

Anna-Lena sa...

Hej!

Roligt att du kommenterade på min blogg, för nu hittade jag till din. Måste ta mig tid att läsa tillbaka lite, det verkar vara en intressant blogg. Jag vet inte om det finns någon motsvarande samlingsplats för finlandssvenska trädgårdsbloggar, jag tror inte det i alla fall. Men du kan ju höra med hon som driver den andra bloggen ifall det är okej att du också är med där, för det står i beskrivningen att det inte bara gäller inredning utan också t.ex. pyssel och trädgård. Och de som gillar inredning brukar ju också gilla att fixa i trädgården, så månne inte din blogg skulle platsa där också.

Trädgård63N sa...

Trevligt att du hittade hit! Jag ska kolla med henne, vår lilla bloggosfär är ju inte så väldigt stor...

/Vincent

Berit sa...

Jag har faktiskt planterat ut penseer men tar in dem varje natt. blev så less på allt det vita som kommer från skyn att jag blev tvungen glädja mig lite.
Ha en underbar dag!!