söndag 25 mars 2012

Äppelträdsvåndor

Jag kommer inte överens med våra äppelträd! De växer inte som jag vill, de spretar och blir spingliga och har krätfsår och jag vet inte vad... Träden är ympade på starkväxande grundstam (Antonovka) för att klara klimatet här, men jag skulle vilja ha låga träd av den typ som man ser längre söderut. Inte höga och vida utan små men med mycket blommor och frukt. Så jag går väl för hårt fram med beskärningen när jag försöker forma träden till något som de antagligen inte är ämnade att vara. Å andra sidan har jag i grannskapet sett riktigt lyckade små äppelträd som beskurits och bundits ner, så kanske det kan fungera ändå? Kanske?

Spretar åt alla håll... /Vincent

Hursomhelst, ibland tycker jag att äppelträden ger betydligt mer våndor än glädje. Haren gnager på dem på vintern och de ska skyddas med galler. Solen frystorkar träden på våren. Bladen drabbas av bladlöss och blommorna av frostnätter och brist på pollinerare. På sommaren är det för torrt i marken så träden står och flämtar. Och om det regnar mycket trivs fruktträdskräftan utmärkt.

Sårig bark /Vincent
 Vattenskotten tar över grenarna, och beskärningen hjälper inte långt. Att binda ner kvistarna blir den enda lösningen på de spingliga och spretiga problemen. När karten äntligen kommer (om den kommer) är skatorna genast framme och hackar för fullt. Sen blir det angrepp av monilia i hacksåren och de flesta äpplena är oätliga. Och så är det igen dags att rulla fram galler som skydd mot haren...

Nerknutna "grenar", eller snarare riskvistar /Vincent
Närkontakt av hare /Vincent

Nej, man ska nog vara lite knäpp för att alls försöka sig på äppelträd. Och inte vet jag om det är värt besväret, egentligen. Tacka vet jag vinbärsbuskar - de är i alla fall pålitliga!

/ Anna-Maria

4 kommentarer:

Kika sa...

Åh vad skönt att höra att nån har samma problem. Mina äppelträd vill bara inte bli till nåt. Vi har inte fått nån skörd alls ännu fastän vi haft dem i många år. Jag tror jag ska försöka plantera nya på en annan plats på tomten för att se om de skulle trivas bättre där. Lever på hoppet.

Anna-Maria sa...

Ja, ibland blir man så uppgiven i trädgården... och lika uppgiven blir man över alla lyckade planteringar när man själv står med sina riskvastar. ;) Men hoppet lever ju alltid. Lycka till med nyplanteringen!

Hans sa...

Livet som äppelträd i vår nordliga trädgård är inte heller någon dans på rosor, vi har dessutom älgar som låter sig väl smaka på de trögväxande grenarna. Frukter det blir det bara på ett litet paradisäpple, de är sura som rönnbär.
Men även jag drömmer om ätäpplen och har planterat in några ryska sorter som vi fått in från Finland. Här i Norrbotten är det inte lönt att plantera syd-svenska äppelsorter, de "Finska" sorterna klarar sig oftast med livet i behåll, men några frukter har det inte hunnit bli ännu.
Äppel-odlar problemen lär fortsätta, man får vara glad att man själv klarar vårt klimat med livet i behåll.
Ha det fint.

Anna-Maria sa...

Ja, visst delar vi mödorna med träden... Vi har faktiskt ett äppelträd som tycks överleva i stort sett vad som helst. Det blev hårt åtgånget av haren under sitt första år och det står i lerjord, men växer ändå. Men så är det också ett Borgovskoje, som är ett av de tåligaste äppelträden överhuvudtaget, enligt Blomqvist...
Ha det gott!