måndag 26 mars 2012

Ny design på bloggen!

Drygt ett år fyller bloggen nu i vår och jag tyckte det var dags för en liten uppfräschning av utseendet, inom ramen för vad som är möjligt och gratis på blogger förstås och utan djupa kunskaper i kodsnickeri.

Vi är ju inga riktigt hängivna "ärtodlare" så sidhuvudet fick ge vika för något som passar bloggen bättre, dvs linblom på en vildäng. Passade dessutom på att lyfta fram namnet lite tydligare med större typsnitt och djupt grön färg. Typsnittet är samma fina (Candara). Bakgrunden är hämtad ur samma vildäng.

Gammal ärtodling får ge vika för linblom.

Lyckades även trolla bort navigationsraden ("nav bar") längst upp som jag inte riktigt blivit vän med. Om du själv vill göra samma så betänk att om du brukar logga in eller skriva nya inlägg via den så lönar det sig att göra ett skilt bokmärke för inloggning osv. först.





Bloggen har också breddats litet till 1024 pixlar (XGA) så att skrivfältet blir lite bredare och bilderna tydligare. Detta var nån typ av standard för bredd rätt länge men numer finns det ju en massa läsplattor och annat som har hur mycket pixlar som helst.

Slut med nörderiet, detta är faktiskt en trädgårdsblogg! :-)

Bakgrundsbilden med rödblära eller skogslyst, kärt barn har många namn.

/Vincent


4 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Hejsan!
Det är en jättefin ny design på bloggen :=)
Grönt är skönt och vilsamt för ögat.


Önskar dig en trevlig kväll!

Hans sa...

Så fint det blev på er blogg. Jag håller med Helen att den gröna färgen är fin, jag blir sugen på att ändra färg på min egen vita, hm...
Ha det fint.

Trädgård63N sa...

Tack, vad roligt att du tycker det. Grönt ÄR skönt!
/Vincent

Trädgård63N sa...

Vitt är också fint och neutralt, nånting jag övervägde men efter all snö kändes det skönt med grönt.
Nu när jag sett bloggen på andra skärmar så ska jag ljusa till den gröna färgen lite, faktiskt.

Ljuset återvänder!
/Vincent