måndag 11 juni 2012

Tid för tomater

Nu äntligen, äntligen har alla tomatplantor fått flytta ut i växthuset! Det är trångt, väldigt trångt... men det ska bli väldigt roligt att se hur de olika sorterna fungerar. Balkonzauber är låga och buskiga, Arvento är mörkgröna och strävar på höjden, Bloody Butcher har glest bladverk och väldigt olika struktur beroende på om plantorna stått (för) varmt eller (mer lagom) svalt. Både Balkonzauber och Bloody Butcher är busktomater, men de har inte den minsta gemensamma nämnare...

Från vänster: Balkonzauber, Arvento, Bloody Butcher. Och en liten persiljetofs nere i den ena Arvento-lådan. /Vincent

Tomatblomman är enkel men vacker, här Balkonzauber /V.

Utomhus har jag en hink med Pendulina Red. De första tomaterna mognade redan för ett tag sen, men de var ganska sura... Nu hoppas jag att riktig solvärme ger mer arom.

Pendulina Red  fortsätter att rodna.  /V.


Arvento kom som en uppskattad donation, ursprungligen ur ett proffsväxthus. Det är alltså fråga om helt normala växthustomater, i motsats till de buskiga hobbysorterna. Det märker man inte minst på resistensen mot diverse bobbor...

Arvento växer i stora klasar. /V.


Vincents 40-årspresent från jobbet - ett bevattningssystem - testas som bäst i växthuset. Det verkar lovande, jag gissar att vi borde täcka in hela gården med sådana system. Inte minst vinbärsbuskarna!
/Anna-Maria

Tomatplantorna har fått ett eget automatiskt bevattningssystem, få se hur det fungerar. /V.

Ibland är det läge att vattna manuellt också! /V.

4 kommentarer:

Familjen Autio sa...

Mina Arvento har just börjat ge skörd, goda, goda, men helt klart mindre än de som växer i det växthus de ursprungligen kommer från.

Cika sa...

Spännande med olika tomatsorter! Hoppas på mycket sol nu bara! Mina två olika körsbärs och pärontomater är ute och avhärdas som bäst : )
/Cika

Stina sa...

oj..redan röda tomater, hos mig har dom precis börjat blomma:)
Det såg bekvämt ut med bevattningssystemet, hoppas det ska fungera bra för er.
Ha det gott/Stina

Trädgård63N sa...

Bevattningssystem ÄR bekvämt! Jag skulle verkligen vilja ha sånt precis överallt!

Det är bara de allra första tomaterna som är röda, det mest är ännu bara blom och kart. Men de första är ju alltid de första... ;)
/Anna-Maria