lördag 9 juni 2012

Junifröjd

Idag föll täckelset och allt som dolts steg ut i det öppna. Jag tänker förstås på kryddlandet, som äntligen befriades från fiberduken. Nu vågar jag tro på nätter utan frostrisk och plantorna börjar verkligen behöva lite ljumma vindar i stället för instängdhet. Och jösses, vad det vuxit under duken! Ganska fantastiskt, faktiskt.

Prunkande grönska gömde sig under fibertyget!  I främsta raden: låg blåklint, mejram. /Vincent


Kryddörter, potatis och längs muren små hemdrivna tagetesplantor.  Gångplankorna är bekvämt breda i år. /V.

Tre rader kryddtäppa! Längst fram: citronmeliss, salvia, kungsmynta, kummin, libbsticka. Följande rad: timjan, grönmynta, lavendel, grekisk oregano, pepparmynta, kryddtagetes. Raden med klotet: persilja, sommarkyndel, mejram, ringblommor, låga blåklintar.  /V.

I år blir det ingen nypotatis till midsommar. Kölden höll i sig för länge, och dessutom var det stört omöjligt att få tag på sättpotatis! När vi äntligen fick sättpotatis av en lämpligt tidig sort (Solist) hade den knappt vaknat till liv efter vinterlagringen. Så det blev sen start. Men semesterpotatis får vi i alla fall.

Potatisen tittar upp och ser ut att må prima. /V.

En av de satsningar jag är riktigt nöjd med i år är nog de hemdrivna penséerna. De är knubbiga och fina, i blandade färger, och jag tror att de kan orka växa och blomma länge.

Penséerna vid entrén blommar i flera färger /V.

Plommon/krikon blommar som bäst, äppelträden öppnar sina knoppar och körsbärsträdet börjar också få fart. Inget fruktträd mår egentligen riktigt bra här, kanske de helt enkelt har det för torrt för det mesta. Men de gör så gott de kan, och det är väl alltid något.
/Anna-Maria

Krikonträdet blommar! /V.

Gårdens enda kvarvarande körsbärsträd kämpar på, ännu ett år. /V.


5 kommentarer:

Sandra, i sagarden sa...

OJ SÅ FANTASTISKT!! Jag blir alldeles tagen av hur ert trädgårdsland ser ut!! Det vore fantastiskt att få gå omkring och dra fingrarna genom örterna och känna dofterna blandas. :)

Och det är ju nu jag inser hur sen i starten jag är i år.. Salladen, ruccolan och mangolden har grott, men inget annat ännu ;)

Trädgård63N sa...

Tack! :) Jo, jag blev också själv överraskad av allt som hänt medan tyget legat ovanpå. Det mesta av det som växer i landet är antingen övervintrat eller förodlat, det är därför det är så frodigt nu. Det är många månaders möda som tittar fram... ;)
/Anna-Maria

Spirande grönt - sa...

Vilka härliga odlingar!

Ha en finfin söndag,
Rebecca

Hans sa...

Vilka fina foton, och vilket underbart trädgårdsland!
Jag har först nu börjat att renovera vårt eget som haft sju svåra år av totalt förfall, vi får se hur det blir.
Jag kan bara hoppas på att resultatet en dag skall bli lika bra som ert.

Även hos oss knoppas äppelträden, nu för första gången någonsin (förutom prydnadsapeln)
Har just köpt ett plommonträd från finland, tror det heter Sinikka blåplommon.
Här är nog klimatet på gränsen för vad det klarar, men efter att ha sett ert plommontyngda träd i höstas blev jag inspirerad att testa.
Ha det fint.

Vincent sa...

Tack, det är nu man får lite lön för all möda (om man nu kan kalla all daglig skötsel för "lön" :-). Hoppas Hans ditt plommonträd fungerar! Plommonen är rätt sura men ger en mycket intressant saft som påminner om en blandning av krusbär och lingon!