onsdag 21 mars 2012

Snösmältning

Ja, visst smälter det!! Jag vet att det kommer vinter än, eländes eländes vinter... men just nu smälter snön så fint och det är inte bara de ställen som vi skottat som börjar bli snöfria. Man ser mer och mer mark hela tiden och snön krymper från alla kanter. Det går långsamt men det är egentligen ganska bra för då slipper vi slasköversvämning. Och huvudsaken är ju att det smälter överhuvudtaget.

Öppet hav, äntligen! /Vincent

Men nu är det farligt för många växter också. Jag har vält pulkor över blåenarna för att skydda dem mot solen, men blåbärsbuskarna står utan skugga. Jag hoppas att de klarar sig utan att frystorka! I kanten av kökslandet kommer timjan fram, och jag tror att det är en orsak till att timjan har svårt att övervintra här. I princip borde den klara sig bra men där den nu står drabbas kvistarna av sol och vind långt innan rötterna kommit loss ur isen.

Blåbären i sin lilla bur, fungerar mot trast och hare men knappast mot frystorka. /Vincent

Övervintrad timjan tittar fram. /Vincent

I år ska jag faktiskt göra om hela kökslandsplaneringen, just för att försöka få en stabilare örtagård med bättre övervintring. Jag har gått med måttband och mätt och suttit och ritat en skiss över hur jag tänker att det kunde bli. Det gör jag i och för sig varje år, och sen brukar så- och planteringsivern rusa tvärs över alla kartor... Men med tanke på timjan, salvia och andra örter som faktiskt kan övervintra här ska jag nog försöka hålla mig till planen i år. Tror jag. :)
/A-M

I väntan på öppet vatten... /Vincent

2 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Det där med barfrost - som vi har här nere och tjältorka som ni har där uppe, är ett elände. Inte lätt att vara växt i det här avlånga landet!

Lycka till med ommöbleringen i kryddlandet!

Trädgård63N sa...

Tackar! Det är riktigt spännande att planera kryddlandet igen. :)