torsdag 3 maj 2012

Örter och potatis

Äntligen kan man komma igång utomhus på riktigt - uppstart i kökslandet! Vi har faktiskt väldigt kalla nätter fortfarande, så det tar nog ett tag innan det blir någon större fart på växterna. Och mycket lönar det sig ännu inte att så och sätta, för jorden är varm på dagarna men kallnar snabbt. Men lite kan man ju börja på...

Den här säsongen gör jag om kökslandet så att ungefär halva blir ett örtland och andra halvan är vikt för potatis och dotterns odlingar. Kryddplantorna har haft svårt med övervintringen när de varit placerade längs med betongmuren, antagligen för att solen stekt ihjäl dem samtidigt som de stått i is. I år verkar flera faktiskt ha övervintrat, typiskt nog just när jag tänkt göra om landet. Det blev en hel del grävande...

Omplantering av kryddor / Vincent.

När jag vet vilka sorter som klarat både vinter och flytt ska jag fylla på med alla de nyplantor som fortfarande får bo inomhus ett tag till. Jag brukar vara snabb med att plantera ut allt och sen täcka med fiberduk. Men i år tror jag att jag är lite lat, inte minst på grund av nattemperaturerna. Skillnaden mellan dag och natt är ganska grym vid vår sydvägg.

Grönmynta till vänster, timjan till höger. /V.

I mitt örtland ska det finnas libbsticka, oregano (kungsmynta), grekisk oregano, salvia, timjan, grönmynta, pepparmynta, kyndel, lavendel, persilja, kryddtagetes, blåklint och ringblommor. Längs med betongmuren har jag förberett en bädd för tagetes, när det blir så dags att de kan komma ut. En gul-röd-orange rad kommer att lysa fint där!

Nyfräst och färdigt för sådd /V.

Vincent har satt potatis, med 22 centimeters precision, en tidig sort som tål sval jord. I år blir det nog ändå ingen nypotatis till midsommar eftersom starten blev så sen. Men i början av juli borde det gå att få smaka på primörerna.
/Anna-Maria

Potatisen är satt! Solist heter sorten och om 60 dar blir det mums! /V.

5 kommentarer:

Cika sa...

Så kul att träffa fler finlandssvenska bloggare : )
Så bra ni har kommit igång med kökslandet! Här förgros potatisen ännu, men snart vågar man nog plantera ut dem då varmare nätter är på kommande.
/Cika

Landbohaven sa...

Jeg kom bare lige forbi.
Gode billeder.
Hvor ser det godt ud.
Tak for kigget.
Ha´ en god aften.

Sandra sa...

Hejsan! Och trevligt, trevligt med fler finlandssvenska trädgårdsbloggare! :D Får man fråga rikigt var ni befinner er?

Jag kämpar mot syror som har tagit sig in i köksträdgården (kirskålen stampar just utanför) men nog ska det bli ätbart i år också, bara att försöka hitta tålamodet och ränsa bort så mycket som möjligt av de små rackarna så morötterna får in plats!

Ha en underbar fortsättning på veckan!
Kram
Sandra

Trädgård63N sa...

Trevligt med nya besökare! Roligt för oss också att hitta nya bloggar nu när vi står inför den finaste trädgårdstiden. Vår trädgård finns i Karperö, Korsholm.

Sandra, i sagarden sa...

Den här Sandra håller också med Sandra här ovan, att det är roligt att hitta andra finlandssvenska trädgårdsbloggare! :) Och nu fick jag ju redan svaret på frågan jag hade tänkt ställa, var ni befinner er :)

Jag sätter till er på min blogglista så jag inte missar fortsättningen på köksträdgården! :) Vi håller som bäst på med ett nytt trädgårdsland, så det är extra intressant med sådant ;)

Vi hörs!