söndag 13 maj 2012

Utflytt

Nu har den stora Utflytten ägt rum! Visst, frosthotet kommer att ligga över oss länge än och fiberduken är min bästa vän... men nu kändes det ändå som att jag vågade flytta ut större delen av plantorna i örtlandet. De kommer ändå inte direkt från inomhustemperatur - de har stått åtminstone några dagar i stugans kvist eller i växhtuset, så de är redan lite vana vid kyla. Och under fiberduken brukar det vara ganska bekvämt, även de gryningstimmar då temperaturen sjunker som lägst.

Här ska det planteras! /Vincent

Nu har jag dem alltså placerade i landet; nya plantor av timjan, grönmynta, grekisk oregano, citronmeliss, salvia och lavendel, som komplettering till övervintrarna. Och så har jag flyttat ut pepparmynta, mejram, bladpersilja, låga blåklintar och kryddtagetes. Dessutom har jag sått låga ringblommor, sommarkyndel, kruspersilja och mer bladpersilja.

Kryddtagetes planteras varsamt. /V.
Lejongapen och lite extralavendel står fortfarande i stugkvisten. I växthuset har jag nu lavendel och rosmarin som övervintrat inomhus i kruka, timjan som krukodlas i plåthinkar och en extra omgång mejram och sommarkyndel som ska planteras ut i landet när de fått härdas några dagar. Kvar i inomhusvärmen finns bara tomaterna, tagetes och basilika.

Väl skyddat under fiberduk. /V.
Nästan lite mysigt under duken! /V.
Och det är så SKÖNT att ha nått hit! Den här tiden på året har jag mer än nog av trängseln och av alla femtioelva planthopar som ska bevakas med extrabelysning och temperaturkoll och bevattning i olika fönster på ägorna... Visst hotar frost och torka ständigt landet under maj och början av juni. Men utflytten är ändå en avgörande och undergörande mental avlastning i och med att jag då får åtminstone större delen av örterna samlade på ett ställe. Det blir nåtslags ordning och nåtslags ro - äntligen.

/Anna-Maria

3 kommentarer:

Cika sa...

Visst är det härligt att kunna börja plantera ut allt som trängts inne i värmen! Och fiberduk är verkligen bra att ha : ) Lite nervös är man nog och håller koll på vädret!
/Cika

Trädgård63N sa...

Ja, jag kollar flera väderfirmor varje dag...
/Anna-Maria

Hans sa...

Jag håller med om att det är skönt att få ut frösådder från huset, fiberduk är en toppen uppfinning.
Ha det bra.