söndag 19 februari 2012

Små fröjder

Tomaterna tittar upp! Alla frön har inte grott än, men de flesta har kommit igång. Just nu kan jag inte tänka mig skönare fröjd för ögat. Rosmarinen och lavendeln har också presenterat en hel del groddar. Det tycks inte spela nån roll att sådden blev möglig under kylstratifieringen - nu pickar grönt fram lite överallt. Sånt blir man glad av!

Balkonzauber har härligt röda skaft och växer riktigt fint! / Vincent
Lavendeln gror och ser ut att må bra / Vincent
Samtidigt funderar jag på hur jag ska organisera kryddtäppan i år. Kryddplantor är ju så härliga under alla faser av odlingssäsongen, både blommande och allmänt grönskande. Men en del kan vara lite vanskliga med tanke på övervintringen. Hittills har kryddorna huvudsakligen varit placerade längs med trädgårdslandets murkant mot söder. Men det är inte en riktigt bra placering eftersom kanten smälter fram ur snön långt tidigare än vad plantorna borde vakna med tanke på tjäle och köldnätter. Så jag planerar en total omstrukturering, sen, när det blir så dags...

Kryddlandet ligger tryggt under den skyddande snön, i motsats till ölandstoken som haren fått fnatt på i år... Än är det några veckor till vår... / Vincent
Häromdagen fick jag för övrigt nosa på de första plusgraderna i växthuset. Solen sken, kondensisen smälte bort och termometern visade på 5-6 grader på rätt sida om nollstrecket. Härligt!
/ Anna-Maria

2 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Vilka härliga bilder på små plantor!
I dag har jag frösått tomatfröna :=) Blir bara en sort i år, en busktomat med små gula söta tomater.

Vad mysigt att kunna nosa lite i växthuset :=)
Tror inte dörren går att öppna ännu i mitt men snart så....

Trevlig avslutning på helgen och ha en fin vecka!

Anna-Maria sa...

Tackar! Vilken sorts tomat har du?