söndag 27 mars 2011

Plantpanik!

Ja, vad är det som händer med mina Maskotka? Wilma är hur praktfulla som helst, och har fina små blomknoppar. Men Maskotkas bladnerver har fått märkliga gula svullnader som jag inte begriper mig på. Jag har surfat runt hela världen och sökt en förklaring, men icke! För säkerhets skull gav jag plantorna en omgång med giftburken, om det nu skulle råka vara kräk på gång. Men om det är virus är jag chanslös...


Vad är detta för mystiska fläckar??


Alla tomaterna är nu också omplanterade i mjölk- och juicepaket, och de bildar en stilig rad under lysrören. Så allt skulle vara så fint, så fint, om det bara inte vore för de mystiska bladbölderna på Maskotka.


Plantparad, Maskotka 27.3.2011.


Men det gäller ju att förekomma alla eventualiteter. För säkerhets skull har jag därför sått några nya Maskotka- och Wilmafrön, så att jag inte står utan plantor även om det värsta skulle hända med dem som är så charmiga i vindsfönsten just nu. Å andra sidan är det väl mer sannolikt att det som händer är att jag står med väldigt mycket för många plantor... som ifjol. Igen. Då gick en stor del av sommaren åt till att vattna tomathinkar, för inte kunde jag ju göra mig av med mina små skyddslingar - månne jag inte ska landa i ett sånt läge även denna säsong?

Tiny Tim på tillväxt, inte så "tiny". Sommaren 2010.

Inga kommentarer: