lördag 30 april 2011

Vi sätter och sår

Vintern har varit av en vargasort, och ändå är planteringarna och sådderna på gång vid samma tid som vanligt. Det är vidunderligt att det fungerar så, så gott som varje år!

Andra varvet med jordfräsen, sen är det bara att börja på. I bakgrunden skymtar fjärden, som vi tyvärr inte ser ett skvatt av när träden väl fått sina löv. Det gäller att njuta av vågglittret fullt ut de närmaste två veckorna.

Den 27 april inleddes årets odlingssäsong med potatis, dill, tre sorters sallat och låga ringblommor. Givetvis under dubbelt fibertyg. Det brukar fungera bra, trots att vi har frostnätter stora delar av maj (och förstås järnnätter kring tionde juni). Men nere i jorden under tyget är det tydligen tillräckligt varmt för att åtminstone de fröer som inte vill ha alltför varmt ska gro.

Potatissorten Timo kommer tidigt igång, och om allt går som det brukar har vi nypotatis till midsommar.

Eftersom jag (Anna-Maria) är begränsad av mitt blindtarmssår ska jag detta år faktiskt försöka mig på det som aldrig annars lyckas, d.v.s. att så nästa omgång sallat och blommor först om en vecka eller två. Normalt klarar jag helt enkelt inte av att hejda mig när jag väl kommer igång, och så blir alla sådder startade samtidigt - vilket förstås innebär explosion av allt på en gång i juni/juli. Nu ska jag kanske kunna dra ut på primör- och blomningssäsongen... kanske...

3 kommentarer:

Helen sa...

Tack och lov för fiberduken, utan den går det knappast att påbörja någon odling förrän mitt i sommaren :=)
Bilden med 'potatisrännan' var fin.
Önskar dig en fin kväll!

Hans sa...

Underbara bilder, så önskar vi alla att vår vårsådd kommer att se ut. Har själv inte börjat med det än.

Anna-Maria sa...

Ja, nog är det roligt att börja på! Även om det blir många veckor av nervöst frostvaktande på kvällarna... Jag vet nog att man skulle slippa sånt om man kunde hålla sig lite längre. Men det bara inte går! :)