lördag 4 juni 2011

Den blomstertid nu kommer...

Det blommar överallt i trädgården nu. Så känns det i alla fall, trots att de frösådda ettåringarna inte hunnit någonstans alls. Men fleråringarna och träden är desto mer på G. Bäst att spara dem på foto, för underbart är alltid kort.

Mosippa

Skogslyst - en av dotterns absoluta favoriter
En del av det som blommar iakttar jag med extra stort intresse och bekymmer. För jag ser ju längre än blomningen och tänker på skörden! Det gamla krikon-träd-buskaget, som funnits länge på gården, blommar mycket rikligt. Och vackert är det! Hur det blir med krikonen beror på däremot järnnätterna och hösten...

Krikonblom

Krikonblom i närbild
Alla våra fyra äppelträd har åtminstone någon blomma på gång, även om de alla är för unga för att blomma riktigt ymnigt. Samtidigt vet jag att blommorna bara är början på en mycket lång resa... först har vi frosten, sen har vi skator, monilia och larver av alla de slag som brukar leda till att man i bästa fall får en smakbit, i värsta fall inget alls. Vanitatum vanitas. Skönheten är onekligen inte bara ljuv utan också en smula bitter.

Äppelblom

Nere på marken blommar smultronen, både de vilda och de planterade Rügen. Och de ger sann tröst åt själen. Dem kan jag skydda mot järnnätter med fibertyg och de hinner alltid mogna oavsett hurdan hösten blir. Dessutom brukar allehanda bobbor och larver låta dem vara hyfsat bra ifred - det är bara skatorna man får se upp med. Rügen införskaffades faktiskt som ett motdrag till skator och andra avnämare, eftersom de blommar och bär bär gång på gång under hela säsongen. Så att också en människa har chans att hinna med!

Smultron

5 kommentarer:

Anonym sa...

wow.... vilka fantastiska bilder du tagit, helt underbara!!
Det är tur kameran finns att föreviga det vackra innan larver odyligt kommer och saboterar :(
Ha det gott/Stina

Anonym sa...

Ps.. jag fick inte in min kommentar via google-kontot, men om jag valde anonym funkade det,konstigt? ibland är inte tekniken med mig?
Ha det gott igen :)Stina

Trädgård63N sa...

Tack Stina! Trevligt att du gillar bilderna. Jag fotar vanligtvis inte trädgård så det är riktigt spännande! För mig blir det som ett sätt att bevara det vackra innan förfallet sätter in, precis som du skriver..
/ Vincent

Hans sa...

Dina bilder är så vackra, nu är årets bästa tid.
Skogslyst kallas för Rödblära här hos oss. Skogslyst är ett vackrare namn tycker jag.
Ha en bra dag. Vi har nästan 28 grader varmt här idag. Härligt.

Trädgård63N sa...

Tack Hans, håller med dig om att det är som vackrast nu! Roligt detdär med Rödblära. Det är vad jag alltid kallat den men blev "rättad" av Anna-Maria för ett antal år sen. Kärt barn har många namn.. Vi har haft 25-30 grader i fem dagar nu så man börjar vänja sig!
/Vincent