söndag 11 mars 2012

Plantproblem

Ifjol var jag både överraskad och lycklig över hur fantastiskt timjan växte i sina krukor hela perioden efter nyår. I år har egentligen bara en kruka blivit riktigt lyckad, de andra vissnar bort vartefter. Jag vet inte riktigt vad det beror på för till exempel basilikan växter fint i samma mull. Och om det skulle vara någon av alla de sjukdomar som slår till mot småplantor tycker jag väl att basilikorna också borde drabbas.

Trött timjan... /Vincent
Jag börjar undra om det är något som kommit med timjanfröet... Tack och lov gror timjan utmärkt så det är bara att starta om vartefter. När man sen planterar dem tätt i små knippen är det alltid några plantor som klarar sig i alla fall - t.o.m. bättre än om man planterar glesare!

Tomaterna har synbarligen fångat upp en liten mögelsvamp, och det har drabbat så gott som alla plantor. Ovanifrån ser man små gula fläckar på bladen men när man kikar på undersidan är det en liten lurvig kudde precis under fläcken. Nu plockar jag bort smittade blad vartefter och hoppas att plantorna ska kunna klara sig ändå.
Tomaterna har vuxit till sig riktigt bra, trots små problem. /Vincent

I ett vanligt hem kan man ju inte ha växthushygien och gamla krukväxter som står på samma bänk kan förstås föra vidare i stort sett vad som helst. Som hemmaodlare borde man säkert bara satsa på sorter som är resistenta mot allt...

Mögelfläckar på tomat? /Vincent

Men - för att gardera mig mot total plantdöd måste jag förstås så en extra omgång. ;) Det kan hända att jag står med alltför många plantor om några veckor, men det må vara hänt. Den tredje sorten heter Bloody Butcher, också en tidig busktomat som jag inte provat tidigare. Det blir intressant att se vad den kan ge!

Trots plantproblem är våren äntligen här med takdropp....
...och kaffe i solen! /Vincent

Ett annat problemområde är den lavendel och de rosmarinplantor som jag försökt övervintra. De har hittills sett hyfsat okej ut, men nu börjar de definitivt ha nog av den torra och varma inomhusluften. Ett par gånger har jag tvingats spruta mot spinn, och om lavendeln nu inte tänker blomma i år så är övervintringen verkligen inte värd besväret när man ändå inte kan erbjuda optimala förhållanden. Men, testa måste man ju.

/Anna-Maria

PS...Grillsäsongen är inledd!
Mums! Grillen är varm. /Vincent

6 kommentarer:

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Vårigt fina bilder! Trist när plantorna bråkar.

Anna-Maria sa...

Ja, visst är det - både ock! :)

Kika sa...

Jag har haft liknande problem med timjan. Jag har nu gett upp med att försöka få dem att övervintra inomhus. Ser istället till att skörda i flera omgångar under sommaren så jag har ett ordentligt lager med torkad. Jag hade i säkert 6-7 år en rosmarinplanta som jag lyckades få att övervintra inomhus men ifjol gav den upp. Den jag startade upp ifjol somras klarade sig inte heller. Verkligen sorgligt - finns inget som går upp mot färsk rosmarin :) Lavendeln har övervintrat utomhus sedan vi flyttade hit för tio år sedan. Någon enstaka har gått ut men då har jag fyllt på med nya.

Helens trädgård sa...

Oj, tråkigt då sådderna får problem av olika slag.
Men fröodlarna är ett envist släkte......Man ger man aldrig upp, antigen försöker man bota eller så frösår man nytt igen :=)

Ser supergott ut med nygrillat och en skön stol att sitta avslappnad i med ansiktet vänt mot solen.

Ha det bäst!

Anna-Maria sa...

Jo, jag övervintrar inte heller timjan utan lägger upp ett riktigt skördelager. :) Det är nysådden som beter sig illa, och det bekymrar mig eftersom allt gick så strålande ifjol. Men det är väl nya mögelsporer eller nåt annat i mullen i år...

Det låter helt fantastiskt att en rosmarinplanta klarat så många vintrar inomhus! Lavendel har jag för första gången utomhus över vintern också, men jag är osäker på hur den klarar övervintring på de här breddgraderna. Om några veckor vet jag mer... ;)

Anna-Maria sa...

Jo, envisas vi alltid... :D
Vi har inte tidigare kunnat sitta så skönt i solstolen eftersom vindarna kommit rakt på. Växthuset fyller många funktioner!
Ha det gott!