måndag 19 mars 2012

Omorganisering

Jag kastas mellan hopp och förtvivlan med tomaterna. Efter flitigt knipsande av mögelbelastade blad tyckte jag att det verkade som om eländet gav med sig. Men knappt hinner jag konstatera att jag nog får för många tomatplantor i år så ser jag nya svampkuddar på undersidan av bladen... Nu har jag sprayat plantorna med nåtslags mögelmedel och också planterat om dem i gamla juicepaket. Kanske ny mull med mer kraft kan hjälpa dem? Små knoppar har de ju redan, så om de bara får växa ifred blir det tidiga tomater. Hoppas, hoppas...

Tomatplantorna tar sig, trots möglet /Vincent

Jag har också planterat om rosmarin och lavendel, och nu försöker jag hålla mig från att så mer nytt. Så gott som varje år tar tålamodet slut vid vårdagjämningen och så står jag sen med stora plantor som trängs överallt i väntan på att järnnätterna ska dra förbi i början av juni. Jag har skrivit "aprilsådd" på mina påsknipsor, bara för att påminna mig själv om att vänta ett tag till. Men det är ju så svårt...

Lavendel i nya krukor /Vincent

Penséerna ska - enligt vad jag läste i ett trädgårdsmästartips - drivas upp så svalt att de inte behöver avhärdas. Annars suger de vatten för att svalka sig och så  blir de förvuxna och tål inte frost så bra som de borde. Nu är det definitivt för varmt i kallrummet på vinden, temperaturen ligger kring +15 där. Så penséerna fick flytta ut i gårdsstugan där det är knappt +5. Jag gav dem några extra lampor och ett värmeelement för säkerhets skull. Nu hoppas jag att de ska trivas och bli riktigt frosttåliga och långlivade!
/A-M

Hoppas penséerna trivs i den kalla gårdsstugan, ännu är det kallt om nätterna /Vincent
Vackert saftiga och mörkgröna blad, nästan som spenat! /Vincent

Inga kommentarer: