lördag 12 mars 2011

I väntan på värme

Ja, väntan på vårvärme är lång. De senaste dagarnas snöhelvete gör ingen glad... Idag skiner solen, men smältningen är marginell jämfört med vad den kunde vara. Så skönt att åtminstone timjankrukorna inomhus mår över all förväntan! När jag tidigare testat att vinterodla timjan har resultatet varit ganska ynkligt. Men med ordentliga lysrör fungerar det alldeles bra. Jag kan knipsa skott varje dag, och de är starka nog att bränna på tungan efter en stund. Härligt!

Vår fönstertimjan


Tomaterna växer också vidare i högönsklig välmåga. Maskotka har onödigt rask fart, men Wilma uppför sig exemplariskt. Intressant att följa sortegenskaperna - de har ju identiska miljöförhållanden! Det ska också bli intressant att se i vilken takt de börjar blomma, och hur tomaterna smakar.

Maskotka och Wilma 12.3.2011


Den här tiden på året har jag för övrigt all orsak att bläddra i fjolårets album och anteckningar. Det är så lätt att förivra sig när snön ligger metertjock (ungefär) där ute. Jag präntar gång på gång in bilderna från dels de nysådda majodlingarna, dels de fullproppade och övervuxna juliodlingarna... Samtidigt återkommer jag gång på gång till frågan om hur prunkande trädgårdsland jag vill ha i vilken månad. Om det ska prunka i juni blir det övervuxet i juli, så är det bara. Å andra sidan är det ju då vackert i juni, och så kan man gallra i juli. Eller... Inga lätta ställningstaganden, alls!

Nysådden tittar fram, 22.5.2010
Högsommarträdgård 24.7.2010

2 kommentarer:

Hans sa...

Härligt med Timjan och Tomater som grönskar och växer när snön ligger djup utomhus.

Anna-Maria sa...

Ja, visst är det! Man mår så bra av att nosa och smaka! :)