måndag 23 april 2012

Envis som skatorna!

Skatorna bygger bo. De struntar blankt i att det kommer snö, snö och mera snö trots att vi rör oss mot slutet av april. Med pinnar i näbbarna kämpar de på, och jag har lovat mig själv att inte skälla på dem när de knycker kart ur bärbuskarna i juli... Det blir svårt, jag vet, men de är ju ändå här och lider genom vintern med oss. Det kan vara värt en hel del.

Och medan jag själv vacklar mellan att ge upp helt eller fortsätta leva trädgårdsliv även i framtiden gnetar jag ändå på just nu, envis som skatorna. Även om jag skulle komma fram till att jag ska styra energin till andra hobbier än trädgård i framtiden så kan jag ju hursomhelst inte sabba den här säsongen innan jag bestämt mig helt. Så jag fortsätter envist, mer på rutin än på lust, men i alla fall, för säkerhets skull...

Lejongap i gårdsstugan. Snön lyser vit på andra sidan fönstret på norrsidan av huset

 Så - jag har planterat om Bloody butcher och vattnat dem med algextrakt för att de ska få bättre motståndskraft mot vad det än är för funguider som terroriserar oss i år. Alla andra tomater och den sviktande timjan har också fått en dos alger. Och väldigt många ampra uppmaningar att bete sig som folk...

Jag har också planterat om alla tagetesar och lejongap. Lejongapen har rusat iväg och de blev farligt slokiga av omplanteringen. Men jag tror nog att de tar sig ändå. Lejongapen och lavendeln har fått flytta ut i gårdsstugan till lite svalare omgivning. Där väntar redan penséerna ivrigt på att få komma ut i fria luften. Om temperaturerna blir vettigare ska de få flytta ut i den inglasade kvisten. Jag säger "om", för efter alla dessa återkommande snöattacker vågar man visst inte tro på nånting längre...
Renoveringen av gårdsstugan är inledd med att röja ur tio kubikmeter skrot! /Vincent

I gårdsstugan pågår för övrigt ett större utrensningsprojekt. I väntan på att vi ska bli tillräckligt rika för att bygga ett orangeri från grunden (om kanske 20 år eller så...) ska gårdsstugan göras bekvämare för plantändamål. Visst har vi slängt ut ett och annat tidigare, men vi har också lagrat ännu lite mer ett och annat i stugan. Nu åker skräpet ut och i sommar är det tänkt att ytterligare ett fönster mot söder ska sättas in. På sikt ska den gamla plastmattan bytas ut mot trägolv och väggarna ska ljusas upp. Det behövs minsann, om vi ska fortsätta envisas!
/Anna-Maria

Blad allt skrot hittade jag massor med gamla fina prylar! /Vincent

2 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Och just idag blev det plötsligt + 14 i stället för snö - man blir ju virrig för mindre... Sötora gräsmattan är fortfarande så gott som helt täckt av snö, men det ger sig nog bara vädret får fortsätta som idag. Välkommen, april - äntligen!

Helens trädgård sa...

Medan man stretar med frösådder och omskolningar pågår snösmältningen där ute.
När alla krukorna sedan är fyllda med välmående plantor är det sol och barmark :=) Allt redo för att kunna ta emot plantorna i rabatterna.
Klart vi ska gneta på :=)

Ha det gott!