söndag 12 februari 2012

Tillbaka till framtiden

Häromdagen hörde jag en talgoxe pröva de första tonerna. Inte ti-ti-tyy men i alla fall ti-ty-ti-ty-ti-ty. Talgoxar kan och vet det här med framtidsutsikter. Och jag hänger med! :)

Jag har nog haft en minimal "trädgård" hela vintern, med  övervintrande lavendel och rosmarin och kontinuerliga basilikaodlingar under lysrör. Några ärtskott och morotsändor fick också pigga upp tillvaron när det var som mörkast i november och december. På trettondagen köpte jag så de första fröpåsarna och drog igång med timjan, persilja och en liten, tidig violsådd. Och nu - äntligen - tomaterna!

Persilja bland andra örter i söderfönstret /Vincent
Igår petade jag alltså ner några frön av Pendulina red och Balkonzauber. Den dyra Pendulina-påsen innehöll bara sex frön, Balkonzauber-påsen var mer generös så där tog jag för säkerhets skull hela 20 frön. Resten borde kunna sparas till nästa år. Och så många plantor som 26 ska jag ändå inte ha, försöker jag lova mig själv, med tanke på utrymme och bevattning... men man vet ju aldrig hur många som gror... ;)

Violer inför sommaren 2012 /Vincent

Igår fick också en liten nysådd av lavendel och rosmarin komma ut efter två veckor i kylskåp. Nu borde jag försöka hålla mig så länge som möjligt, för resten av förodlingarna skulle gärna få vänta till april. Och så borde jag också försöka hålla mig över huvud taget, med tanke på att jag sen i sommar vill åka minst lika mycket båt som rensa och vattna...

Det är så mycket man borde här i världen...
/Anna-Maria

2 kommentarer:

Hans sa...

Roligt att ni är igång med bloggen igen, och vad det växer och grönskar hos er. Inte illa!
Som sagt, välkommen tillbaka till bloggandet igen...

Anna-Maria sa...

Tack så mycket! Det var inte alldeles självklart att fortsätta, men vi kom fram till att vi kör en runda till :)
Såg att det varit ner till -41 hos dig - hemska öde! Så illa har vi tackochlov inte haft det. Nu hoppas vi bara på trevligare väder!