söndag 20 februari 2011

Bakåt och framåt

Ljuset återkommer men snön envisas med att falla och temperaturen lämnar mycket övrigt att önska... Då är det klokt att strunta i nuet och hellre titta bakåt och framåt. Kanske speciellt framåt, nu när det faktiskt är mindre än 30 dagar till vårdagjämningen (70 till vappen, då isen på fjärden brukar ha gått och potatisen redan ligger och gror i landet).

Sommaren 2010 var rysligt späckade med trädgårdssysslor, nästan så att det känns relevant att fundera på om inte sommaren 2011 kunde ha ett lite lugnare tempo. Samtidigt är det ju så svårt att sitta stilla när allt står och växer och man vet att den livsbejakande delen av året är så kort. Många erfarenheter tecknades ner, och det ger liv åt vintern att bläddra i fjolårets loggbok. Möjligen också lära sig nåt av den gångna säsongen.

Som till exempel att 58 tomatplantor (Tiny Tim) är för mycket. Visst, ungefär hälften gavs nog bort, men att slänga gick ju inte för sig... Så det blev ändå 13 hinkar med två plantor per hink och dessutom några extra krukor som skulle vårdas och kånkas av och an. Och vattnas i det oändliga. Sen gick det som det brukar - en stor del av tomaterna fick tas in gröna och sättas på mogning i bastun.

Tiny Tim, 28.3.2010

I år ska jag vara klok, har jag tänkt, och sått mycket färre. Nu har 12 Maskotka och 12 Wilma just börjat titta upp - de lär ska hålla sig låga och Maskotka är dessutom tidiga, påstås det. Nu har vi också en vindsvåning som ska utrustas med lysrör i några fönster, så att tomatplantorna ska trivas bra.

Jag insåg även att jag saknade mina tagetes, som jag inte sådde ifjol. Så i år ska det bli tagetes, så småningom. Och i år ska jag inte köpa fler vinbärsbuskar! Annat än om jag måste, förstås...

Inga kommentarer: